دوربین مدار بسته

cctvha.blogfa.com

دوربین مدار بسته

cctvha.blogfa.com

دوربین مداربسته۳۶۰ درجه


دوربین مداربسته۳۶۰ درجه: یکی دیگر از دوربین های مداربسته ، دوربین مداربسته۳۶۰ درجه می باشد، به بیانی دیگر به این دوربین چشم ماهی یا (Fisheye CCTV camera) گفته می شود که با توجه به ویژگی های لنزی که این دوربین مداربسته۳۶۰ درجه داشته است می تواند تصویری را دریافت نماید که از همه ی جهت ها زاویه ی ۳۶۰ درجه داشته است.

 
دوربین مداربسته۳۶۰ درجه

یکی دیگر از دوربین های مداربسته ، دوربین مداربسته۳۶۰ درجه می باشد، به بیانی دیگر به این دوربین چشم ماهی یا (Fisheye CCTV camera) گفته می شود که با توجه به ویژگی های لنزی که این دوربین مداربسته۳۶۰ درجه داشته است می تواند تصویری را دریافت نماید که از همه ی جهت ها زاویه ی ۳۶۰ درجه داشته است.

نحوی کارکرد دوربین مدار بسته ۳۶۰ درجه چگونه است ؟
اگر بخواهیم به صورت دقیق این موضوع را بیان کنیم باید بگوییم که این دوربین چشم ماهی در اصل یک دوربین معمولی می باشد ، اما تفاوت این دوربین با دوربین های معمولی این است که فاصله کانونی لنز دوربین به قدری پایین انتخاب شده است که قادر می باشد یک بازه گسترده از تصویر ( به صورت تقریبی ۳۶۰درجه) را دریافت نماید.
با توجه به آنچه در مورد دوربین بیان کردیم این طبیعی است که تصویری که بدست می آید گرد باشد ، مانند نمونه زیر :

دوربین مداربسته360 درجه

عموما چنین تصویری زیاد نمی تواند برای ما کاربردی داشته باشد در تصویر همه چیز تغییر شده داشته باشد. برای اینکه این تغییر شکل جبران گردد ما از مکانیزم های کامپیوتری برای آن استفاده می کنیم . این مکانیزم به شکل ساده ی عمل می کند .در اصل با تحویل گرفتن تصویر گرد ، با توجه به تغییرهای زاویه در هر نقطه یا تصویر را فشرده می کنند یا آنکه تصویر را می کشند در نتیجه از یک تصویر ۳۶۰ درجه ی که به آن داده شده ، تصویرهای را تولید می کند که مورد نیاز ما بوده است.
به عنوان نمونه :
• یک تصویر کشیده شده ۳۶۰ درجه
• دو تصویر کشیده شده ۱۸۰ درجه
• چند تصویر عادی از محیط های مختلف
• و …
بین دوربین های ۳۶۰ درجه ی و دوربین های گردان چه تفاوت های وجود داشته است؟

• دوربین های گردان برای چرخیدن از یک مکانیزمکانیکی استفاده می نمایند که نگهداری این دوربین ها هزینه های زیادی را برای ما در بر خواهد داشت.
• علارغم دوربین های گردان ، دوربین های ۳۶۰ درجه ی قادرند همزمان همه ی تصویر را مشاهده کنند. بنا بر این ، شما می توانید از یک تصویر ۳۶۰ درجه در جهت های مختلف چندین تصویر را استخراج نمایید.
• عموما دوربین های گردان دارای زوم اپتیکال می باشند که می توانند بدون اینجاد افت کیفیت بزرگنمایی را محیا کنند. دوربین های گردان قادرند از فاصله های زیاد مثلا تا چند صد متر ، یک شی را با تمامی جزئیات ببینند.
• ضبط تصاویر در دوربین های چشم ماهی به شکل یک تصویر یکپارچه ۳۶۰ درجه است. شما می توانید در جهت های متفاوت تصویر را در زمان بازیابی تصویر ضبط شده بگردانید. اما دوربین های گردان فقط تصویر را در جهتی می توانند به شما نشان دهند که در زمان ضبط گرفته شده است ، پس این امکان فراهم نمی باشد که تصویر ضبط شده را بچرخانیم.