دوربین مدار بسته

cctvha.blogfa.com

دوربین مدار بسته

cctvha.blogfa.com

تعویض مفصل زانو

کدام بیماری ها سبب تعویض مفصل زانو می گردند؟

گفتنی است که دلیل عمده انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو ،درد و خشکی مفصل می باشد.رایج ترین بیماری هایی که سبب درد و خشکی مفصل زانو شده و در پی ابتلا به آن ها بیمار نیاز به انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو پیدا می کند در زیر ذکر شده اند:

آرتروز یا استئوآرتریت

اغلب آرتروز در سنین بالای ۵۰ سال دیده می شود در این بیماری غضروف مفصل به تدریج از بین می رود در نتیجه استخوان های بدون غضروف روی یکدیگر سائیده می گردند که در نتیجه آن درد و محدودیت حرکت برای فرد می باشد.

آرتریت روماتوئید

در این بیماری لایه سینوویال ( که سطح داخلی کپسول مفصلی را پوشانده و مسئول ترش مایع سینوویال است ) رشد کرده و ملتهب می گردد و مایع زیادی ترشح می کند.این التهاب کم کم سبب آسیب و صدمه به غضروف مفصلی شده که در نهایت درد و ناراحتی و محدودیت حرکتی را در پی خواهد داشت.

ضربات زانو

در برخی مواقع ضربات شدید به زانوی افراد می تواند به دلیل بد جوش خوردن محل شکستگی یا آسیب شدید به لیگمان های زانو باعث خراب شدن آن گردند . این ضایعات کم کم می توانند به غضروف مفصل آسیب زده و سبب درد و محدودیت حرکتی زانو شوند.

جهت انجام تعویض مفصل زانو پزشک جراح با برش هایی که در سطح پایینی استخوان ران و سطح بالایی استخوان تیبیا ( درشت نی ) انجام می دهد باقیمانده غضروف مفصلی و مقدار کمی از استخوان را از این نواحی بر می دارد بعد قطعات فلزی را به جای ان ها قرار داده و ان ها را با ماده مخصوصی به نام سیمان استخوانی به بستر استخوان محکم می کند.در مرحله ی بعد ی یک قطعه پلاستیکی از جنس پلی اتیلن محکم را در بین این دو قطعه فلزی قرار می دهد.

به این حالت استخوان های ران و درشت نی می توانند به آسانی و بدون درد بر روی هم حرکت نمایند. پزشک جراح در حین تعویض مفصل زانو برش های استخوانی را به گونه ای انجام می دهد که تغییر شکل و انحراف زانو هم اصلاح گردد.

چه زمانی باید تصمیم به انجام جراحی مفصل زانو گرفته شود؟

هنگامی که مفصل زانو بیش از اندازه دچار تخریب شده باشد ،اغلب آخرین راه برطرف نمودن درد ناشی از آن انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو می باشد.ولی باید اشاره داشته باشیم که تصمیم گیری جهت جراحی تعویض مفصل تنها بر عهده پزشک ارتوپد نمی باشد .و می توان گفت که این یک تصمیم جمعی می باشد که در آن خود بیمار و خانواده ی او نیز باید دخالت داشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.